LogoHG

Te mooi om waar te zijn?

Klik hier voor het boekje 'Te mooi om waar te zijn'

tekst 1De Bijbel vertelt ons het verhaal over Gods geschiedenis met deze wereld. Op de eerste bladzijdes lezen we hoe mooi en goed God deze wereld geschapen heeft. Maar ook hoe het kwaad de wereld binnengedrongen is en heel de schepping in zijn greep heeft gekregen.

tekst 2In de vorige eeuw schijnt er een amerikaanse cake-fabrikant te zijn geweest die tot een wonderlijke ontdekking kwam. Na veel onderzoek was men er als eerste voedselwarenfabrikant in geslaagd een cake-mix te ontwikkelen waaraan de klant alleen maar water hoefde toe te voegen om een heerlijke cake te kunnen bakken.

tekst 3Over te makkelijke antwoorden…
Nu bestaat er een beproefd antwoord om al deze vragen direkt in de doofpot te stoppen. Mensen zeggen al gauw ‘Daarom is het ook een geloof!’ Met andere woorden: over dit soort kritische vragen moet je niet teveel nadenken, dan raak je maar aan het twijfelen. Op die manier wordt het christelijk geloof echter een cirkelredenering.

tekst 4Over het Archimedisch punt van het christelijk geloof…
De Griekse filosoof Archimedisch schijnt eens gezegd te hebben: ‘Geef mij een vast punt en ik kan zelfs de wereld uit haar voegen tillen’. Die woorden zijn herkenbaar voor iedereen die worstelt met de grote vragen van het leven – ‘Wie zijn we? Waar komen we vandaan? Waar gaan we naar toe?’ – en alle verdere vragen die daar weer uit voort komen.

tekst 5Over de feiten rond Jezus van Nazareth…
Het goede nieuws voor kritische zoekers is: je hoeft niet eerst in de Bijbel als goddelijk boek te geloven om met Jezus van Nazareth kennis te kunnen maken. Een open houding is voldoende voor een kritisch onderzoek naar het archimedisch punt van het christelijk geloof. Hier in het kort een paar feiten op een rijtje.

tekst 6Over een goed mens die meer was dan dat…
Al lezend in de verhalen over Jezus van Nazareth valt in de eerste plaats op dat hij werkelijk mens is geweest. We lezen over Jezus die moe was, honger had, emoties kende: verdriet en boosheid. Daarbij valt tegelijkertijd op dat we door al die mensenlijke trekken van Jezus’ heen in het bijzonder geraakt worden door de liefde en goedheid waarmee hij de mensen om hem heen benaderde en hulp gaf.

tekst 7Over de keuze waar hij ons voor plaatst…
De onmiddelijkheid en het gezag waarmee Jezus sprak over God, over zichzelf en over ons mensen plaatst ons uiteindelijk dus voor een keuze. Of Jezus had gelijk en was wie Hij zei te zijn: ‘de Zoon van God’…

tekst 8Over het archimedisch punt in de praktijk van het leven…
Wanneer we ons zo door de persoon van Jezus van Nazareth laten overtuigen, dan krijgen opeens ook allerlei andere elementen uit het christelijk geloof hun plaats en betekenis. We leren die aanvaarden en omarmen omdat Jezus erover sprak en we zijn woorden hebben leren vertrouwen. We worden heel letterlijk ‘navolger’ van Jezus Christus.

tekst 9Over de eerste en belangrijkste stap…
Geloven is daarmee ten diepste niets meer dan Jezus Christus vertrouwen en uit zijn woorden leven. Het heeft weinig te maken met het beargumenteren van opvattingen en innemen van posities. Het is eerder het verkennen van de ruimte van Gods nabijheid waarin Jezus verkeerde en waarin Hij ons uitnodigt. Hij zei immers: ‘Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.’